Instructiune de lucru pentru echipament de protectie
valabil la 29 Feb 2016
Intrebare: Cum se intocmeste o instructiune de lucru pentru echipamentul de protectie care a iesit din timpul normat? Cum se procedeaza in cazul in care acesta nu mai exista fizic?
Raspuns: Acordarea echipamentului individual de protectie (EIP) reprezinta o masura tehnica stabilita prin Planul de prevenire si protectie ca urmare a identificarii unui risc profesional care nu poate fi eliminat sau diminuat prin alta modalitate.
Echipamentul individual de protectie reprezinta orice echipament destinat a fi purtat sau utilizat de un lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sa ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de munca, precum si orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a indeplini acest obiectiv;
Orice EIP trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa fie corespunzator pentru riscurile implicate, fara sa conduca el insusi la un risc marit;
- sa corespunda conditiilor existente la locul de munca;
- sa ia in considerare cerintele ergonomice si starea sanatatii lucratorului;
- sa se potriveasca in mod corect persoanei care il poarta, dupa toate ajustarile necesare.
Lista orientativa a EIP este precizata in HG nr. 1048/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul de munca.
Normativul de acordare si durata de utilizare a EIP se stabilesc prin negociere colectiva ca anexa la contractul colectiv de munca sau prin contractul individual de munca.
Un EIP nou se acorda in cazul degradarii sau pierderii calitatilor sale de protectie(a expirarii timpului normat).
Salariatii au obligatia de a utiliza corect EIP-ul acordat si, dupa utilizare, sa il inapoieze sau sa il puna la locul destinat pentru pastrare.
in situatia pierderii EIP–ului acordat, angajatorul poate lua masuri de imputare a contravalorii acestuia impotriva salariatului si/sau aplicarea sanctiunilor disciplinare.
De retinut!
Salariatul nu va fi admis la munca decat dupa acordarea unui alt EIP.
De regula, nu se elaboreaza instructiuni proprii pentru acordarea sau inlocuirea EIP, intrucat normativele interne ale angajatorilor, avand si aprobarea sindicatului sau a reprezentantilor lucratorilor acopera aceste situatii.
Responsabilitatile angajatilor in ceea ce priveste acordarea, utilizarea, pastrarea sau inlocuirea EIP-ului in caz de deteriorare, pierdere sau expirarea timpului normat, cat si sanctiunile in cazul neindeplinirii acestora vor fi precizate prin Regulamentul de Organizare si Functionare (ROF) sau prin Regulamentul Intern (RI).
Newsletter InfoSSM
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul InfoSSM si primesti cadou Raportul special "Supravegherea starii de sanatate a personalului"!
Articole similare din categoria Cerinte de protectia muncii
Ian302023
Conditii pentru amenajarea unui atelier de sudura electrica
de Portal SSM
valabil la 30 Ian 2023
Sep102021
Baza legala conditii de depozitare pe rafturi a incarcaturii
de Portal SSM
valabil la 10 Sep 2021
Mar282019
Ordin privind aprobarea Normativului cadru de acordare si utilizare EIP
de Portal SSM
valabil la 28 Mar 2019
Mar162018
Cine este responsabil de casarea EIP si cum se face aceasta
de Portal SSM
valabil la 16 Mar 2018