Instructiuni proprii de SSM pentru activitatile desfasurate pe platforma de imbarcare/debarcare a aeroporturilor
valabil la 01 Oct 2018
Intrebare: Buna ziua! As dori, va rog, instructiune proprie de securitate si sanatate in munca pentru activitatile desfasurate pe platforma de imbarcare/debarcare a aeroporturilor.
Raspuns:
Model instructiune proprie de securitate si sanatate in munca pentru activitatile desfasurate pe platforma de imbarcare/debarcare a aeroporturilor.
Click aici pentru a descarca varianta editabila
Click aici pentru a descarca varianta pdf
Prevederi generale
Continut
Art. 1
Instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca pentru lucratorii care desfasoara activitati pe platformele de imbarcare/debarcare ale aeroporturilor, sunt reglementari specifice cu aplicabilitate interna, obligatorii, care cuprind prevederi à Ÿi masuri de eliminare sau diminuare a pericolelor de accidentare si imbolnavire profesionala, specifice acestuitip de activitate.
Conform abordarilor din Legea nr. 319/2006, a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii aprobate prin H.G. nr. 1425/2006, precum si din alte acte normative, sistemul de munca este tratat ca un sistem compus din urmatoarele elemente ce interactioneaza:
- executantul – omul implicat nemijlocit in executarea sarcinii de munca;
- sarcina de munca – totalitatea actiunilor ce trebuie efectuate prin intermediul echipamentelor de munca si in anumite conditii de mediu, pentru realizarea procesului de munca;
- mijloacele de productie - totalitatea echipamentelor de munca (instalatii, utilaje, masini, aparate, dispoitive, scule, unelte, etc.) si a obiectelor muncii (materii prime, materiale, etc.), care se utilizeaza in procesul de munca;
- mediul de munca – ansamblul conditiilor fizice, chimice, biologice si psiho-sociale, in care unul sau mai multi executanti isi realizeaza sarcina de munca.
Scop
Art. 2
Prezentele instructiuni au ca scop asigurarea sanatatii si integritatii personalului care desfasoara in zona platformei de imbarcare/debarcare activitati de handling, catering, alimentare carburat, transport intern etc.
Art. 3
Cadrul legislativ de referinta in vigoare (exemple):
• Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006;
• H.G. nr. 1.425/2006 privind normele metodologice de aplicare a Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 cu modificarile si completarile ulterioare;
• H.G. nr. 1.028/2006 privind cerinÃâºtle minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare;
• H.G. nr. 971/2006 privind cerinte minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca;
• H.G. nr. 1.091/2006 privind cerinÃâºele minime de securitate si sanatate la locul de munca;
• Regulamentul de circulatie pe suprafata de miscare a aeroportului;
• AHM – Airport Handling Manual.
Terminologie:
a) lucrator - persoana angajata de catre un angajator, potrivit legii, inclusiv studentii, elevii în perioada efectuarii stagiului de practica, precum si ucenicii si alti participanti la procesul de munca, cu exceptia persoanelor care presteaza activitati casnice;
b) angajator - persoana fizica sau juridica ce se afla in raporturi de munca ori de serviciu cu lucratorul respectiv si care are responsabilitatea întreprinderii si/sau unitatii;
c) alti participanti la procesul de munca - persoane aflate in intreprindere si/sau unitate, cu permisiunea angajatorului, in perioada de verificare prealabila a aptitudinilor profesionale in vederea angajarii, persoane care presteaza activitati in folosul comunitatii sau activitati in regim de voluntariat, precum si someri pe durata participarii la o forma de pregatire profesionala si persoane care nu au contract individual de munca incheiat in forma scrisa si pentru care se poate face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate prin orice alt mijloc de proba;
d) reprezentant al lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor - persoana aleasa, selectata sau desemnata de lucratori, in conformitate cu prevederile legale, sa ii reprezinte pe acestia in ceea ce priveste problemele referitoare la protectia securitatii si sanatatii lucratorilor in munca;
e) prevenire - ansamblul de dispozitii sau masuri luate ori prevazute in toate etapele procesului de munca, in scopul evitarii sau diminuarii riscurilor profesionale;
f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data dispÃÆruta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;
g) accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
h) boala profesionala - afectiunea care se produce ca urmare a exercitarii unei meserii sau profesii, cauzata de agenti nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici locului de munca, precum si de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, in procesul de munca;
i) echipament de munca - orice maà Ÿina, aparat, unealta sau instalatie folosita in munca;
j) echipament individual de protectie - orice echipament destinat a fi purtat sau manuit de un lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sÃÆ ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de munca, precum si orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a indeplini acest obiectiv;
k) loc de munca - locul destinat sa cuprinda posturi de lucru, situat in cladirile intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv orice alt loc din aria intreprinderii si/sau unitatii la care lucratorul are acces in cadrul desfasurarii activitatii;
l) pericol grav si iminent de accidentare - situatia concreta, reala si actuala careia ii lipseste doar prilejul declansator pentru a produce un accident in orice moment;
m) stagiu de practica - instruirea cu caracter aplicativ, specifica meseriei sau specialitii in care se pregatesc elevii, studentii, ucenicii, precum si somerii in perioada de reconversie profesionala;
n) securitate si sanatate in munca - ansamblul de activitati institutionalizate avand ca scop asigurarea celor mai bune conditii in desfasurarea procesului de munca, apararea vietii, integritatii fizice si psihice, sanatatii lucratorilor si a altor persoane participante la procesul de munca;
o) incident periculos - evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic, emisiile majore de noxe, rezultat din disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament de munca si/sau din comportamentul neadecvat al factorului uman care nu a afectat lucratorii, dar ar fi fost posibil sÃÆ aiba asemenea urmari si/sau a cauzat ori ar fi fost posibil sÃÆ produca pagube materiale;
p) servicii externe - persoane juridice sau fizice din afara intreprinderii/unitatii, abilitate sa presteze servicii de protectie si prevenire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform legii;
q) accident usor - eveniment care are drept consecintÃÆ leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile;
r) boala legata de profesiune - boala cu determinare multifactoriala, la care unii factori determinanti sunt de natura profesionala.
Art. 4
Prevederile prezentelor instructuni proprii se aplica in mod cumulativ cu prevederile instructiunilor proprii generale elaborate de societate.
Revizuirea instructiunilor
Art. 5
Prezentele instructuni proprii se vor revizui ori de cate ori este necesar, ca urmare a modificarilor de natura legislativa, a schimbarilor tehnologice, a modificarii echipamentelor de munca, cu ocazia modificarii proceselor de munca, in situatia producerii accidentelor de munca sau ca urmare a masurilor dispuse de inspectorii de munca in urma controalelor. Orice revizuire sau completare necesita aprobarea conducerii institutiei.
Obligatiile lucratorilor privind securitatea si sanatatea in munca
Art. 6
Fiecare lucrator trebuie sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel încst sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnÃÆvire profesionala atat propria persoana, cat si alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
(1) In mod deosebit, in scopul realizarii obiectivelor prezentate, lucratorii au urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze corect masinile, aparatura, uneltele, substantele periculoase, echipamentele de transport si alte mijloace de productie;
b) sa utilizeze corect echipamentul individual de protectie acordat si, dupa utilizare, sa il inapoieze sau sa il puna la locul destinat pentru pastrare;
c) sa nu procedeze la scoaterea din functiune, la modificarea, schimbarea sau inlaturarea arbitrara a dispozitivelor de securitate proprii, in special ale masinilor, aparaturii, uneltelor, instalatiilor tehnice si cladirilor, si sa utilizeze corect aceste dispozitive;
d) sa comunice imediat angajatorului si/sau lucratorilor desemnati orice situatie de munca despre care au motive intemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, precum si orice deficienta a sistemelor de protectie;
e) sÃÆ aducÃÆ la cunoà Ÿtinà £ÃÆ conducÃÆtorului locului de muncÃÆ Ã Å¸i/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoanÃÆ;
f) sÃÆ coopereze cu angajatorul à Ÿi/sau cu lucrÃÆtorii desemnaà £i, atât timp cât este necesar, pentru a face posibilÃÆ realizarea oricÃÆror mÃÆsuri sau cerinà £e dispuse de cÃÆtre inspectorii de muncÃÆ Ã Å¸i inspectorii sanitari, pentru protecà £ia sÃÆnÃÆtÃÆà £ii à Ÿi securitÃÆà £ii lucrÃÆtorilor;
g) sÃÆ coopereze, atât timp cât este necesar, cu angajatorul à Ÿi/sau cu lucrÃÆtorii desemnaà £i, pentru a permite angajatorului sÃÆ se asigure cÃÆ mediul de muncÃÆ Ã Å¸i condià £iile de lucru sunt sigure à Ÿi fÃÆrÃÆ riscuri pentru securitate à Ÿi sÃÆnÃÆtate, în domeniul sÃÆu de activitate;
h) sa isi insuseasca si sa respecte prevederile legislatiei din domeniul securitatii si sanatatii in munca si masurile de aplicare a acestora;
i) sa dea relatiile solicitate de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari.
Examinarea medicala
Art. 7
Examinarea si avizarea medicala sunt obligatorii pentru lucratorii care desfasoara activitati pe platformele de imbarcare/debarcare ale aeroporturilor, atat la angajare cat si periodic.
Instruirea personalului
Art. 8
Intervalul dintre doua instructaje periodice va fi stabilit prin programul de instruire-testare, dar nu va depasi 6 luni.
Conducerea societatii va urmari ca lucratorii respectivi sa primeasca o instruire adecvata si informatii privind riscurile la care se expun in cazul in care aceste activitati nu sunt executate corect.
Salariatii vor fi informati, periodic, asupra masurilor luate de conducerea societatii pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca.
Generalitati
Art.9
Neatentia in jurul aeronavei este cea mai des intalnita cauza de producere a ranirilor personalului precum si avarierea aeronavei.
Art.10
Avarierea chiar si minora a aeronavei poate avea consecinte fatale si va fi raportata imediat.
Art.11
Echipamentele care opereaza pe platformÃÆ, la sosirea aeronavei la pozitia de parcare, trebuie sa fie pozitionate dupÃÆ linia de asteptare cu frana de parcare actionata.
Art.12
Echipamentele, utilajele incluzând scÃÆrile pentru pasageri nu trebuie sÃÆ se miÃâ¢te cÃÆtre avion pânÃÆ când avionul nu s-a oprit complet, a fost frânat Ãâ¢i calat, motoarele au fost oprite, lumina anticoliziune a fost stinsÃÆ Ãâ¢i contactul între sol Ãâ¢i echipaj a fost stabilit.
Art.13
Echipamentele care opereaza la aeronava sau sunt in asteptare pentru a intra la aeronava vor avea frana de parcare actionata si selectorul cutiei de viteze pe pozitia neutru.
Art.14
Echipamentele care opereaza la aeronava trebuie sa fie in bune conditii de exploatare.
Art.15
Echipamentele care se apropie/indeparteazÃÆ de avion trebuie conduse cu o viteza mai mica de 5 km/h.
Art.16
Inainte de deplasarea oricÃÆrui echipament se va face o verificare in jurul aeronavei.
Art.17
Furtunurile si cablurile trebuie sa fie asigurate in locasurile lor inainte de deplasarea oricarui vehicul.
Art.18
Echipamentele de ridicat nu se vor deplasa în poziÃâºia ridicat, exceptie facand pozitia finala.
Art.19
Bagajele si coletele vor fi transportate pe echipamente special proiectate pentru acest scop.
Art.20
Coletele se vor aseza pe carucioarele de colete cu piesele grele în pozitia cea mai de jos, central, pentru a preveni caderea de pe carucioare.
Art.21
Mutarea carucioarelor cu mana este deosebit de simpla, dar trebuie acordata o atenÃâºte deosebita pentru a nu se produce raniri.
Art.22
Paletii si containerele sunt transportate in mod uzual pe platforme cu role. Este foarte important ca lacatele de capat si lateralele de ghidare sa fie pozitionate astfel incat containerele sau paleti sa nu alunece necontrolat. Toate lacatele trebuie verificate inainte de folosire.
Art.23
Trenul de carucioare, in cazul virajelor foarte scurte are tendinta de a se rasturna; trebuie avutÃÆ grija ca virajele sa fie fÃÆcute larg acolo unde este posibil.
Art.24
Echipamentele defecte nu au acces pe platforma de îmbarcare/debarcare.
Art.25
Cand se pozitioneaza un echipament, trebuie sa se manifeste grija deosebita fatÃÆ de celelalte vehicule si fata de aeronava.
Art.26
Cand vizibilitatea este redusa si trebuie pozitionat/retras un echipament, trebuie sa se apeleze la o persoana autorizata pentru ghidare.
Art.27
Semnele standard pentru ghidare sunt cele din AHM 917.
Art.28
Persoana care face ghidarea trebuie sa se pozitioneze astfel incat semnele sÃÆ fie clare si usor vizibile astfel incat sa se tina permanent legatura cu operatorul vehiculului tot timpul manevrei. Daca contactul vizual cu persoana care face dirijarea este pierdut, soferul va opri imediat miscarea vehiculului.
Art.29
Echipamentele prevazute cu motor trebuie sa fie supravegheate permanent cand motorul este in stare de functionare.
Art.30
Echipamentele motorizate trebuie sa faca o oprire completa prin verificarea franarii inainte de a se apropia de aeronava, cu respectarea distantelor prevazute.
Art.31
Gumele de protectie de pe echipamente, scari de pasageri, punti de imbarcare, benzi incarcare/descarcare nu trebuie sa fie supuse la compresiune pe suprafata aeronavei, pentru a preveni eventuale zgarieturi, indoituri etc. care pot fi provocate aeronavei.
Art.32
DupÃÆ incarcarea aeronavei se vor retrage echipamentele.
Art.33
Cand se circula in jurul aeronavei, aceasta se va afla in permanenta in laterala oricarui vehicul care se deplaseaza in jurul acesteia.
Art.34
Cand se vor tracta utilaje de deservire la avion, acestea vor fi pozitionate paralel cu centrul liniei aeronavei.
Art.35
Cand se va parca un vehicul in lateral de aeronava, va fi avut in vedere ca acesta sa nu impiedice activitatatea altor utilaje (ex. alimentator, intreÃâºinere, catering, operatiuni de încarcare/descarcare).
Art.36
Viteza in zona restrictionatÃÆ trebuie sa fie sub 5 km/h.
Art.37
Nu se vor face viraje si intoarceri bruste in apropierea avionului.
Principiile de baza
Art. 38
Franele, cauciucurile, luminile si acolo unde este cazul bandajele si tampoanele de cauciuc trebuie sa fie in buna conditie, orice defect fiind anuntat imediat.
Art. 39
Suprafetele uleioase sau umede cresc riscul de accident.
Art. 40
La mersul inapoi al vehiculului pana la avion, acesta trebuie dirijat de o persoana autorizata folosindu-se semnele conventionale.
Art. 41
Cand se parcheaza vehiculul, acesta trebuie sa aiba rotile drepte, frana de mana trasa si motorul oprit.
Art. 42
Conducerea prin zona periculoasa din spatele aeronavei este interzisa, cand luminile anticoliziune sunt aprinse (acestea indica faptul cÃÆ motoarele sunt pornite sau urmeazÃÆ sÃÆ fie pornite).
Art. 43
Circulatia pe sub planurile aeronavei este interzisa, exceptie facand cazurile cand aceasta este autorizata (ex. alimentatorul de combustibil).
Art. 44
Parcarea necontrolata si nedirijata a vehiculelor si utilajelor de deservire in afara zonei de parcare de pe platforma, reprezinta un risc major atat pentru avion cat si pentru traficul din zona si este interzisa.
Art. 45
Traversarea prin faaa unei aeronave in miscare, la mai putin de 200 de metri este interzisa.
Art. 46
Trecerea peste cabluri si furtune este interzisa.
Art. 47
Avionul va avea prioritate absoluta chiar cand este remorcat sau este dirijat de dispecer.
Art. 48
Regulamentele si limitele de viteza trebuie respectate.
Art. 49
Conditiile meteo nefavorabile cum ar fi ploaia, ceata, zapada, descarcarile electrice, reduc vizibilitatea si pot afecta operatiunile pe platforma. Toate activitatile se vor desfasura cu o atentie sporita in asemenea conditii. Se vor monitoriza conditiile meteo si se va informa in timp util personalul despre prognozele meteo care ar putea afecta operatiile pe platforma.
Conditile de vizibilitate scazuta
Art. 50
Toate activitatile se vor desfasura cu atentie sporita.
Art. 51
Se vor indeparta toate vehiculele care nu sunt necesare pe suprafaaa de manevra si se va reduce traficul pietonal.
Art. 52
Doar vehiculele/utilajele direct implicate in deservirea aeronavelor sunt autorizate sa isi desfasoare activitatea.
Art. 53
Limitele de viteza trebuie respectate.
Art. 54
Pentru a se asigura un maxim de vizibilitate in conditii de luminozitate scazuta, personalul va purta echipament care contine material reflectorizant.
Art. 55
Vehiculele si utilajele vor avea girofarurile aprinse.
Art. 56
Vehiculele si utilajele vor fi in legatura radio permanenta cu serviciul de dispecerat.
Conditiile de furtuna cu descarcari electrice
Art. 57
In cazul in care se detecteaza descarcari electrice in vecinatatea aeroportului (aprox. 5-8 km), se va declansa faza de alerta catre tot personalul operativ. In cazul in care descarcarile electrice sunt la mai putin de 5 km de aeroport, se va declansa faza de inchidere.
Art.58
In faza de condiÃâºii de inchidere, imbarcarea/debarcarea pasagerilor va fi intrerupta.
Art. 59
Pentru vehicule, se vor lua urmatoarele masuri de precautie:
• Nu se va folosi echipament headset;
• Alimentarea aeronavelor se va intrerupe;
• Tot personalul va fi retras de pe platforma;
• Personalul se va adaposti in cladiri sau in vehicule.
Art. 60
Conditiile normale de operare se vor relua cand faza de inchidere se va fi incheiat.
Conditii de vant puternic
Art. 61
In cazul in care se detecteaza descarcari electrice in vecinatatea aeroportului (aprox. 5-8 km), se va declansa faza de alerta catre tot personalul operativ. In cazul in care descarcarile electrice sunt la mai putin de 5 km de aeroport, se va declansa faza de inchidere.
Art. 62
In faza de conditii de inchidere, imbarcarea/debarcarea pasagerilor va fi intrerupta.
Protectia lucratorilor
Art. 63
Siguranta trebuie sa fie primordiala pentru oricine lucreaza pe platformÃÆ. Aceasta solicita vigilenta, atentie in efectuarea procedurilor si o stare de alerta fata de potentialele pericole.
Art. 64
Personalul trebuie sa se fereasca de cele trei potentiale pericole care sunt mereu prezente:
• RUTINA - poate face personalul indiferent si nepasator fata de pericole;
• GRABA - concentrarea si controlul pot fi pierdute atunci cand se efectueaza miscari grabite;
• COLEGII - este necesar sÃÆ fi atent la ceilalti care nu respecta regulile de securitate si siguranta.
Asadar, este necesar ca tot personalul implicat sa fie familiarizat si sa cunoasca regulile de securitate.
Echipamentul de protectie si semnalizare
Art. 65
Imbracamintea de semnalizare va fi foarte vizibila pe timp de zi sau noapte si va fi echipata cu semne reflectorizante.
Art. 66
Imbracamintea larga va fi evitata deoarece poate fi agÃÆtata de partile mecanice in miscare ale echipamentului (cravatele si esarfele vor fi prinse cu ace de uniforma).
Art. 67
Cand personalul este expus zgomotelor motoarelor sau altor surse de zgomot de pe platforma, trebuie folosite castile antifonice.
Utilajele de deservire
Art. 68
Utilajele vor fi deservite doar de personal calificat.
Art. 69
Aeronava si pietonii vor acorda intotdeuna prioritatea de dreapta.
Art. 70
Se interzice personalului sÃÆ se deplaseze Ãâ¢i sÃÆ staÃâºioneze pe banda de bagaje.
Art. 71
Se interzice personalului sa urce si sa coboare cu platforma de incarcare.
Art. 72
Se interzice personalului sa sara pe si de pe vehicule in miscare.
Art. 73
Se vor utiliza intotdeauna cele mai apropiate marcaje pentru traversare.
Art. 74
Avioanele in miscare au intodeauna prioritate.
Zonele periculoase ale aeronavei
Aspiratia motorului
Art. 75
In zona de securitate se va respecta distanta de siguranta fata de admisia motorului pentru a se evita absortia. Chiar si cu motorul la ralanti, absortia acestuia este suficient de puternica pentru a absorbi corpul uman.
Art. 76
Se interzice apropierea de motor la mai putin de 7,5 metri fata de gura de admisie a motorului care functioneazÃÆ n regim de ralanti si la mai puÃâºin de 4 metri in cazul motoarelor cu elice. Absortia motorului poate de asemenea, sa absoarba corpuri straine producand distrugere prin corp strain.
Evacuarea jetului
Art. 77
Evacuarea jetului este la fel de periculoasÃÆ ca Ãâ¢i absorÃâºia. Jetul de evacuare poate fi considerabil marit in cazul conditiilor nefavorabile (starea necorespunzatoare si inclinarea platformei, zapada, gheata etc.).
Art. 78
Zonele de evacuare sunt specificate in manualul fiecarei aeronave.
Reversoarele
Art. 79
Reversoarele sunt parti mecanice ale motorului care inverseaza directia de evacuare in timpul aterizarii pentru a produce efect de franare si poate fi de asemenea, folosit pentru a deplasa aeronava in timpul in care aceasta se deplaseaza cu spatele. Cand functioneaza, acestea se cupleaza si se retrag rapid in spatele motorului.
Art. 80
Persoanele care stau in spatele motorului in timpul operatiunii de reversie pot fi grav ranite.
Elicele
Art. 81
Elicele sunt o sursa constanta de pericol deoarece sunt foarte mici indicii ca acestea se rotesc. Apropierea de elice este interzisa. La sosirea aeronavei tot personalul si echipamentul va ramane in afara zonei de securitate a aeronavei pana cand aeronava se va opri complet si motorul este oprit, luminile anticoliziune sunt stinse si elicea este complet oprita din rotatie.
Art. 82
Este interzisa trecerea printre palele elicei, chiar daca aceasta nu se invarte.
La turatii mari eliciile sunt invizibile.
Art. 83
Chiar daca sunt oprite, elicele trebuie ocolite.
Antene Ãâ¢i alte protuberante
Art. 84
Pentru prevenirea accidentarilor din cauza protuberantelor cum ar fi antene radio, conducte de drenaj sau turbine de aer, deplasarea pe sub fuzelaj trebuie evitata.
Art. 85
Conductele de drenaj sunt incalzite in timpul zborului, din aceasta cauza ele putand fi foarte fiebinti la sosire.
Art. 86
Se va avea grija la flapsurile scoase, la trapele trenului de aterizare si la sistemul de vidanjare si alimentare cu apa care deservesc aeronava.
Zona de ventilare
Art. 87
Este o zona sferica situatÃÆ in jurul supapelor rezervoarelor, unde este posibil sa apara vapori de combustibil in timpul alimentarii.
Art. 88
Raza de sigurantÃÆ este de 4 metri in cazul supapelor rezervoarelor cu Kerosen si 8 metri in cazul combustibilului de tip "wide-cut" sau amestec de Kerosen si "wide cut".
Dispozitii finale
Art. 89
Nerespectarea prezentei instructiuni atrage raspunderea disciplinara, materiala sau civila, dupa caz, a celor vinovati, conform legislatiei in vigoare.
Intocmit, Data
Prezentele instructiuni proprii se vor revizui ori de cate ori este necesar, ca urmare a modificarilor de natura legislativa, a schimbarilor tehnologice, a modificarii echipamentelor de munca, cu ocazia modificÃÆrii proceselor de muncÃÆ, în situaÃâºia producerii accidentelor de muncÃÆ sau ca urmare a masurilor dispuse de inspectorii de munca in urma controalelor.
*Continutul modelului prezentat nu este exhaustiv.
Click aici pentru a descarca varianta editabila
Click aici pentru a descarca varianta pdf
Prevederi generale
Continut
Art. 1
Instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca pentru lucratorii care desfasoara activitati pe platformele de imbarcare/debarcare ale aeroporturilor, sunt reglementari specifice cu aplicabilitate interna, obligatorii, care cuprind prevederi à Ÿi masuri de eliminare sau diminuare a pericolelor de accidentare si imbolnavire profesionala, specifice acestuitip de activitate.
Conform abordarilor din Legea nr. 319/2006, a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii aprobate prin H.G. nr. 1425/2006, precum si din alte acte normative, sistemul de munca este tratat ca un sistem compus din urmatoarele elemente ce interactioneaza:
- executantul – omul implicat nemijlocit in executarea sarcinii de munca;
- sarcina de munca – totalitatea actiunilor ce trebuie efectuate prin intermediul echipamentelor de munca si in anumite conditii de mediu, pentru realizarea procesului de munca;
- mijloacele de productie - totalitatea echipamentelor de munca (instalatii, utilaje, masini, aparate, dispoitive, scule, unelte, etc.) si a obiectelor muncii (materii prime, materiale, etc.), care se utilizeaza in procesul de munca;
- mediul de munca – ansamblul conditiilor fizice, chimice, biologice si psiho-sociale, in care unul sau mai multi executanti isi realizeaza sarcina de munca.
Scop
Art. 2
Prezentele instructiuni au ca scop asigurarea sanatatii si integritatii personalului care desfasoara in zona platformei de imbarcare/debarcare activitati de handling, catering, alimentare carburat, transport intern etc.
Art. 3
Cadrul legislativ de referinta in vigoare (exemple):
• Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006;
• H.G. nr. 1.425/2006 privind normele metodologice de aplicare a Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 cu modificarile si completarile ulterioare;
• H.G. nr. 1.028/2006 privind cerinÃâºtle minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare;
• H.G. nr. 971/2006 privind cerinte minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca;
• H.G. nr. 1.091/2006 privind cerinÃâºele minime de securitate si sanatate la locul de munca;
• Regulamentul de circulatie pe suprafata de miscare a aeroportului;
• AHM – Airport Handling Manual.
Terminologie:
a) lucrator - persoana angajata de catre un angajator, potrivit legii, inclusiv studentii, elevii în perioada efectuarii stagiului de practica, precum si ucenicii si alti participanti la procesul de munca, cu exceptia persoanelor care presteaza activitati casnice;
b) angajator - persoana fizica sau juridica ce se afla in raporturi de munca ori de serviciu cu lucratorul respectiv si care are responsabilitatea întreprinderii si/sau unitatii;
c) alti participanti la procesul de munca - persoane aflate in intreprindere si/sau unitate, cu permisiunea angajatorului, in perioada de verificare prealabila a aptitudinilor profesionale in vederea angajarii, persoane care presteaza activitati in folosul comunitatii sau activitati in regim de voluntariat, precum si someri pe durata participarii la o forma de pregatire profesionala si persoane care nu au contract individual de munca incheiat in forma scrisa si pentru care se poate face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate prin orice alt mijloc de proba;
d) reprezentant al lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor - persoana aleasa, selectata sau desemnata de lucratori, in conformitate cu prevederile legale, sa ii reprezinte pe acestia in ceea ce priveste problemele referitoare la protectia securitatii si sanatatii lucratorilor in munca;
e) prevenire - ansamblul de dispozitii sau masuri luate ori prevazute in toate etapele procesului de munca, in scopul evitarii sau diminuarii riscurilor profesionale;
f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data dispÃÆruta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;
g) accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
h) boala profesionala - afectiunea care se produce ca urmare a exercitarii unei meserii sau profesii, cauzata de agenti nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici locului de munca, precum si de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, in procesul de munca;
i) echipament de munca - orice maà Ÿina, aparat, unealta sau instalatie folosita in munca;
j) echipament individual de protectie - orice echipament destinat a fi purtat sau manuit de un lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sÃÆ ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de munca, precum si orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a indeplini acest obiectiv;
k) loc de munca - locul destinat sa cuprinda posturi de lucru, situat in cladirile intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv orice alt loc din aria intreprinderii si/sau unitatii la care lucratorul are acces in cadrul desfasurarii activitatii;
l) pericol grav si iminent de accidentare - situatia concreta, reala si actuala careia ii lipseste doar prilejul declansator pentru a produce un accident in orice moment;
m) stagiu de practica - instruirea cu caracter aplicativ, specifica meseriei sau specialitii in care se pregatesc elevii, studentii, ucenicii, precum si somerii in perioada de reconversie profesionala;
n) securitate si sanatate in munca - ansamblul de activitati institutionalizate avand ca scop asigurarea celor mai bune conditii in desfasurarea procesului de munca, apararea vietii, integritatii fizice si psihice, sanatatii lucratorilor si a altor persoane participante la procesul de munca;
o) incident periculos - evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic, emisiile majore de noxe, rezultat din disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament de munca si/sau din comportamentul neadecvat al factorului uman care nu a afectat lucratorii, dar ar fi fost posibil sÃÆ aiba asemenea urmari si/sau a cauzat ori ar fi fost posibil sÃÆ produca pagube materiale;
p) servicii externe - persoane juridice sau fizice din afara intreprinderii/unitatii, abilitate sa presteze servicii de protectie si prevenire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform legii;
q) accident usor - eveniment care are drept consecintÃÆ leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile;
r) boala legata de profesiune - boala cu determinare multifactoriala, la care unii factori determinanti sunt de natura profesionala.
Art. 4
Prevederile prezentelor instructuni proprii se aplica in mod cumulativ cu prevederile instructiunilor proprii generale elaborate de societate.
Revizuirea instructiunilor
Art. 5
Prezentele instructuni proprii se vor revizui ori de cate ori este necesar, ca urmare a modificarilor de natura legislativa, a schimbarilor tehnologice, a modificarii echipamentelor de munca, cu ocazia modificarii proceselor de munca, in situatia producerii accidentelor de munca sau ca urmare a masurilor dispuse de inspectorii de munca in urma controalelor. Orice revizuire sau completare necesita aprobarea conducerii institutiei.
Obligatiile lucratorilor privind securitatea si sanatatea in munca
Art. 6
Fiecare lucrator trebuie sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel încst sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnÃÆvire profesionala atat propria persoana, cat si alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
(1) In mod deosebit, in scopul realizarii obiectivelor prezentate, lucratorii au urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze corect masinile, aparatura, uneltele, substantele periculoase, echipamentele de transport si alte mijloace de productie;
b) sa utilizeze corect echipamentul individual de protectie acordat si, dupa utilizare, sa il inapoieze sau sa il puna la locul destinat pentru pastrare;
c) sa nu procedeze la scoaterea din functiune, la modificarea, schimbarea sau inlaturarea arbitrara a dispozitivelor de securitate proprii, in special ale masinilor, aparaturii, uneltelor, instalatiilor tehnice si cladirilor, si sa utilizeze corect aceste dispozitive;
d) sa comunice imediat angajatorului si/sau lucratorilor desemnati orice situatie de munca despre care au motive intemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, precum si orice deficienta a sistemelor de protectie;
e) sÃÆ aducÃÆ la cunoà Ÿtinà £ÃÆ conducÃÆtorului locului de muncÃÆ Ã Å¸i/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoanÃÆ;
f) sÃÆ coopereze cu angajatorul à Ÿi/sau cu lucrÃÆtorii desemnaà £i, atât timp cât este necesar, pentru a face posibilÃÆ realizarea oricÃÆror mÃÆsuri sau cerinà £e dispuse de cÃÆtre inspectorii de muncÃÆ Ã Å¸i inspectorii sanitari, pentru protecà £ia sÃÆnÃÆtÃÆà £ii à Ÿi securitÃÆà £ii lucrÃÆtorilor;
g) sÃÆ coopereze, atât timp cât este necesar, cu angajatorul à Ÿi/sau cu lucrÃÆtorii desemnaà £i, pentru a permite angajatorului sÃÆ se asigure cÃÆ mediul de muncÃÆ Ã Å¸i condià £iile de lucru sunt sigure à Ÿi fÃÆrÃÆ riscuri pentru securitate à Ÿi sÃÆnÃÆtate, în domeniul sÃÆu de activitate;
h) sa isi insuseasca si sa respecte prevederile legislatiei din domeniul securitatii si sanatatii in munca si masurile de aplicare a acestora;
i) sa dea relatiile solicitate de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari.
Examinarea medicala
Art. 7
Examinarea si avizarea medicala sunt obligatorii pentru lucratorii care desfasoara activitati pe platformele de imbarcare/debarcare ale aeroporturilor, atat la angajare cat si periodic.
Instruirea personalului
Art. 8
Intervalul dintre doua instructaje periodice va fi stabilit prin programul de instruire-testare, dar nu va depasi 6 luni.
Conducerea societatii va urmari ca lucratorii respectivi sa primeasca o instruire adecvata si informatii privind riscurile la care se expun in cazul in care aceste activitati nu sunt executate corect.
Salariatii vor fi informati, periodic, asupra masurilor luate de conducerea societatii pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca.
Generalitati
Art.9
Neatentia in jurul aeronavei este cea mai des intalnita cauza de producere a ranirilor personalului precum si avarierea aeronavei.
Art.10
Avarierea chiar si minora a aeronavei poate avea consecinte fatale si va fi raportata imediat.
Art.11
Echipamentele care opereaza pe platformÃÆ, la sosirea aeronavei la pozitia de parcare, trebuie sa fie pozitionate dupÃÆ linia de asteptare cu frana de parcare actionata.
Art.12
Echipamentele, utilajele incluzând scÃÆrile pentru pasageri nu trebuie sÃÆ se miÃâ¢te cÃÆtre avion pânÃÆ când avionul nu s-a oprit complet, a fost frânat Ãâ¢i calat, motoarele au fost oprite, lumina anticoliziune a fost stinsÃÆ Ãâ¢i contactul între sol Ãâ¢i echipaj a fost stabilit.
Art.13
Echipamentele care opereaza la aeronava sau sunt in asteptare pentru a intra la aeronava vor avea frana de parcare actionata si selectorul cutiei de viteze pe pozitia neutru.
Art.14
Echipamentele care opereaza la aeronava trebuie sa fie in bune conditii de exploatare.
Art.15
Echipamentele care se apropie/indeparteazÃÆ de avion trebuie conduse cu o viteza mai mica de 5 km/h.
Art.16
Inainte de deplasarea oricÃÆrui echipament se va face o verificare in jurul aeronavei.
Art.17
Furtunurile si cablurile trebuie sa fie asigurate in locasurile lor inainte de deplasarea oricarui vehicul.
Art.18
Echipamentele de ridicat nu se vor deplasa în poziÃâºia ridicat, exceptie facand pozitia finala.
Art.19
Bagajele si coletele vor fi transportate pe echipamente special proiectate pentru acest scop.
Art.20
Coletele se vor aseza pe carucioarele de colete cu piesele grele în pozitia cea mai de jos, central, pentru a preveni caderea de pe carucioare.
Art.21
Mutarea carucioarelor cu mana este deosebit de simpla, dar trebuie acordata o atenÃâºte deosebita pentru a nu se produce raniri.
Art.22
Paletii si containerele sunt transportate in mod uzual pe platforme cu role. Este foarte important ca lacatele de capat si lateralele de ghidare sa fie pozitionate astfel incat containerele sau paleti sa nu alunece necontrolat. Toate lacatele trebuie verificate inainte de folosire.
Art.23
Trenul de carucioare, in cazul virajelor foarte scurte are tendinta de a se rasturna; trebuie avutÃÆ grija ca virajele sa fie fÃÆcute larg acolo unde este posibil.
Art.24
Echipamentele defecte nu au acces pe platforma de îmbarcare/debarcare.
Art.25
Cand se pozitioneaza un echipament, trebuie sa se manifeste grija deosebita fatÃÆ de celelalte vehicule si fata de aeronava.
Art.26
Cand vizibilitatea este redusa si trebuie pozitionat/retras un echipament, trebuie sa se apeleze la o persoana autorizata pentru ghidare.
Art.27
Semnele standard pentru ghidare sunt cele din AHM 917.
Art.28
Persoana care face ghidarea trebuie sa se pozitioneze astfel incat semnele sÃÆ fie clare si usor vizibile astfel incat sa se tina permanent legatura cu operatorul vehiculului tot timpul manevrei. Daca contactul vizual cu persoana care face dirijarea este pierdut, soferul va opri imediat miscarea vehiculului.
Art.29
Echipamentele prevazute cu motor trebuie sa fie supravegheate permanent cand motorul este in stare de functionare.
Art.30
Echipamentele motorizate trebuie sa faca o oprire completa prin verificarea franarii inainte de a se apropia de aeronava, cu respectarea distantelor prevazute.
Art.31
Gumele de protectie de pe echipamente, scari de pasageri, punti de imbarcare, benzi incarcare/descarcare nu trebuie sa fie supuse la compresiune pe suprafata aeronavei, pentru a preveni eventuale zgarieturi, indoituri etc. care pot fi provocate aeronavei.
Art.32
DupÃÆ incarcarea aeronavei se vor retrage echipamentele.
Art.33
Cand se circula in jurul aeronavei, aceasta se va afla in permanenta in laterala oricarui vehicul care se deplaseaza in jurul acesteia.
Art.34
Cand se vor tracta utilaje de deservire la avion, acestea vor fi pozitionate paralel cu centrul liniei aeronavei.
Art.35
Cand se va parca un vehicul in lateral de aeronava, va fi avut in vedere ca acesta sa nu impiedice activitatatea altor utilaje (ex. alimentator, intreÃâºinere, catering, operatiuni de încarcare/descarcare).
Art.36
Viteza in zona restrictionatÃÆ trebuie sa fie sub 5 km/h.
Art.37
Nu se vor face viraje si intoarceri bruste in apropierea avionului.
Principiile de baza
Art. 38
Franele, cauciucurile, luminile si acolo unde este cazul bandajele si tampoanele de cauciuc trebuie sa fie in buna conditie, orice defect fiind anuntat imediat.
Art. 39
Suprafetele uleioase sau umede cresc riscul de accident.
Art. 40
La mersul inapoi al vehiculului pana la avion, acesta trebuie dirijat de o persoana autorizata folosindu-se semnele conventionale.
Art. 41
Cand se parcheaza vehiculul, acesta trebuie sa aiba rotile drepte, frana de mana trasa si motorul oprit.
Art. 42
Conducerea prin zona periculoasa din spatele aeronavei este interzisa, cand luminile anticoliziune sunt aprinse (acestea indica faptul cÃÆ motoarele sunt pornite sau urmeazÃÆ sÃÆ fie pornite).
Art. 43
Circulatia pe sub planurile aeronavei este interzisa, exceptie facand cazurile cand aceasta este autorizata (ex. alimentatorul de combustibil).
Art. 44
Parcarea necontrolata si nedirijata a vehiculelor si utilajelor de deservire in afara zonei de parcare de pe platforma, reprezinta un risc major atat pentru avion cat si pentru traficul din zona si este interzisa.
Art. 45
Traversarea prin faaa unei aeronave in miscare, la mai putin de 200 de metri este interzisa.
Art. 46
Trecerea peste cabluri si furtune este interzisa.
Art. 47
Avionul va avea prioritate absoluta chiar cand este remorcat sau este dirijat de dispecer.
Art. 48
Regulamentele si limitele de viteza trebuie respectate.
Art. 49
Conditiile meteo nefavorabile cum ar fi ploaia, ceata, zapada, descarcarile electrice, reduc vizibilitatea si pot afecta operatiunile pe platforma. Toate activitatile se vor desfasura cu o atentie sporita in asemenea conditii. Se vor monitoriza conditiile meteo si se va informa in timp util personalul despre prognozele meteo care ar putea afecta operatiile pe platforma.
Conditile de vizibilitate scazuta
Art. 50
Toate activitatile se vor desfasura cu atentie sporita.
Art. 51
Se vor indeparta toate vehiculele care nu sunt necesare pe suprafaaa de manevra si se va reduce traficul pietonal.
Art. 52
Doar vehiculele/utilajele direct implicate in deservirea aeronavelor sunt autorizate sa isi desfasoare activitatea.
Art. 53
Limitele de viteza trebuie respectate.
Art. 54
Pentru a se asigura un maxim de vizibilitate in conditii de luminozitate scazuta, personalul va purta echipament care contine material reflectorizant.
Art. 55
Vehiculele si utilajele vor avea girofarurile aprinse.
Art. 56
Vehiculele si utilajele vor fi in legatura radio permanenta cu serviciul de dispecerat.
Conditiile de furtuna cu descarcari electrice
Art. 57
In cazul in care se detecteaza descarcari electrice in vecinatatea aeroportului (aprox. 5-8 km), se va declansa faza de alerta catre tot personalul operativ. In cazul in care descarcarile electrice sunt la mai putin de 5 km de aeroport, se va declansa faza de inchidere.
Art.58
In faza de condiÃâºii de inchidere, imbarcarea/debarcarea pasagerilor va fi intrerupta.
Art. 59
Pentru vehicule, se vor lua urmatoarele masuri de precautie:
• Nu se va folosi echipament headset;
• Alimentarea aeronavelor se va intrerupe;
• Tot personalul va fi retras de pe platforma;
• Personalul se va adaposti in cladiri sau in vehicule.
Art. 60
Conditiile normale de operare se vor relua cand faza de inchidere se va fi incheiat.
Conditii de vant puternic
Art. 61
In cazul in care se detecteaza descarcari electrice in vecinatatea aeroportului (aprox. 5-8 km), se va declansa faza de alerta catre tot personalul operativ. In cazul in care descarcarile electrice sunt la mai putin de 5 km de aeroport, se va declansa faza de inchidere.
Art. 62
In faza de conditii de inchidere, imbarcarea/debarcarea pasagerilor va fi intrerupta.
Protectia lucratorilor
Art. 63
Siguranta trebuie sa fie primordiala pentru oricine lucreaza pe platformÃÆ. Aceasta solicita vigilenta, atentie in efectuarea procedurilor si o stare de alerta fata de potentialele pericole.
Art. 64
Personalul trebuie sa se fereasca de cele trei potentiale pericole care sunt mereu prezente:
• RUTINA - poate face personalul indiferent si nepasator fata de pericole;
• GRABA - concentrarea si controlul pot fi pierdute atunci cand se efectueaza miscari grabite;
• COLEGII - este necesar sÃÆ fi atent la ceilalti care nu respecta regulile de securitate si siguranta.
Asadar, este necesar ca tot personalul implicat sa fie familiarizat si sa cunoasca regulile de securitate.
Echipamentul de protectie si semnalizare
Art. 65
Imbracamintea de semnalizare va fi foarte vizibila pe timp de zi sau noapte si va fi echipata cu semne reflectorizante.
Art. 66
Imbracamintea larga va fi evitata deoarece poate fi agÃÆtata de partile mecanice in miscare ale echipamentului (cravatele si esarfele vor fi prinse cu ace de uniforma).
Art. 67
Cand personalul este expus zgomotelor motoarelor sau altor surse de zgomot de pe platforma, trebuie folosite castile antifonice.
Utilajele de deservire
Art. 68
Utilajele vor fi deservite doar de personal calificat.
Art. 69
Aeronava si pietonii vor acorda intotdeuna prioritatea de dreapta.
Art. 70
Se interzice personalului sÃÆ se deplaseze Ãâ¢i sÃÆ staÃâºioneze pe banda de bagaje.
Art. 71
Se interzice personalului sa urce si sa coboare cu platforma de incarcare.
Art. 72
Se interzice personalului sa sara pe si de pe vehicule in miscare.
Art. 73
Se vor utiliza intotdeauna cele mai apropiate marcaje pentru traversare.
Art. 74
Avioanele in miscare au intodeauna prioritate.
Zonele periculoase ale aeronavei
Aspiratia motorului
Art. 75
In zona de securitate se va respecta distanta de siguranta fata de admisia motorului pentru a se evita absortia. Chiar si cu motorul la ralanti, absortia acestuia este suficient de puternica pentru a absorbi corpul uman.
Art. 76
Se interzice apropierea de motor la mai putin de 7,5 metri fata de gura de admisie a motorului care functioneazÃÆ n regim de ralanti si la mai puÃâºin de 4 metri in cazul motoarelor cu elice. Absortia motorului poate de asemenea, sa absoarba corpuri straine producand distrugere prin corp strain.
Evacuarea jetului
Art. 77
Evacuarea jetului este la fel de periculoasÃÆ ca Ãâ¢i absorÃâºia. Jetul de evacuare poate fi considerabil marit in cazul conditiilor nefavorabile (starea necorespunzatoare si inclinarea platformei, zapada, gheata etc.).
Art. 78
Zonele de evacuare sunt specificate in manualul fiecarei aeronave.
Reversoarele
Art. 79
Reversoarele sunt parti mecanice ale motorului care inverseaza directia de evacuare in timpul aterizarii pentru a produce efect de franare si poate fi de asemenea, folosit pentru a deplasa aeronava in timpul in care aceasta se deplaseaza cu spatele. Cand functioneaza, acestea se cupleaza si se retrag rapid in spatele motorului.
Art. 80
Persoanele care stau in spatele motorului in timpul operatiunii de reversie pot fi grav ranite.
Elicele
Art. 81
Elicele sunt o sursa constanta de pericol deoarece sunt foarte mici indicii ca acestea se rotesc. Apropierea de elice este interzisa. La sosirea aeronavei tot personalul si echipamentul va ramane in afara zonei de securitate a aeronavei pana cand aeronava se va opri complet si motorul este oprit, luminile anticoliziune sunt stinse si elicea este complet oprita din rotatie.
Art. 82
Este interzisa trecerea printre palele elicei, chiar daca aceasta nu se invarte.
La turatii mari eliciile sunt invizibile.
Art. 83
Chiar daca sunt oprite, elicele trebuie ocolite.
Antene Ãâ¢i alte protuberante
Art. 84
Pentru prevenirea accidentarilor din cauza protuberantelor cum ar fi antene radio, conducte de drenaj sau turbine de aer, deplasarea pe sub fuzelaj trebuie evitata.
Art. 85
Conductele de drenaj sunt incalzite in timpul zborului, din aceasta cauza ele putand fi foarte fiebinti la sosire.
Art. 86
Se va avea grija la flapsurile scoase, la trapele trenului de aterizare si la sistemul de vidanjare si alimentare cu apa care deservesc aeronava.
Zona de ventilare
Art. 87
Este o zona sferica situatÃÆ in jurul supapelor rezervoarelor, unde este posibil sa apara vapori de combustibil in timpul alimentarii.
Art. 88
Raza de sigurantÃÆ este de 4 metri in cazul supapelor rezervoarelor cu Kerosen si 8 metri in cazul combustibilului de tip "wide-cut" sau amestec de Kerosen si "wide cut".
Dispozitii finale
Art. 89
Nerespectarea prezentei instructiuni atrage raspunderea disciplinara, materiala sau civila, dupa caz, a celor vinovati, conform legislatiei in vigoare.
Intocmit, Data
Prezentele instructiuni proprii se vor revizui ori de cate ori este necesar, ca urmare a modificarilor de natura legislativa, a schimbarilor tehnologice, a modificarii echipamentelor de munca, cu ocazia modificÃÆrii proceselor de muncÃÆ, în situaÃâºia producerii accidentelor de muncÃÆ sau ca urmare a masurilor dispuse de inspectorii de munca in urma controalelor.
*Continutul modelului prezentat nu este exhaustiv.
Newsletter InfoSSM
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul InfoSSM si primesti cadou Raportul special "Supravegherea starii de sanatate a personalului"!
Articole similare din categoria Instructiuni Proprii SSM
Dec202024
Instructiuni proprii SSM pentru descarcarea-incarcarea de marfa paletizata
de Portal SSM
valabil la 20 Dec 2024
Oct252024
Instructiuni proprii SSM pentru tehnician reclame
de Portal SSM
valabil la 25 Oct 2024
Iul172024
Model instructiune proprie SSM pentru plasator plaja
de Portal SSM
valabil la 17 Iul 2024
Apr172024
Instructiuni proprii pentru activitatea de antrenor fotbal pentru loturi de juniori
de Portal SSM
valabil la 17 Apr 2024